Alla inlägg under juli 2007

Av Magda - 10 juli 2007 10:36


Hej! Nyss kommit hem och har några dagars vila i hemmet innan det är dags för nästa tripp. Först var det Jämtland och familjen. Nästa mål är till Mickes syster i Fredriksstad, Norge. Bland annat. Hur som helst är det mat det handlar om här...så mat ska det bli. En härlig sommarmiddag. Bjud gärna någon på den. Gör salladen och champinjonstuvningen medan färskpotatisen kokar.


Champinjonstuvning


2 burkar champinjoner, delade

stek en liten stund,

klicka på lite smör, 2 matskedar

salta o peppra, jag kör vitpeppar till champinjonstuvning

sprid över ca 2 msk vetemjöl och rör/vispa runt så allt geggar ihop sig

Var beredd med mjölken så det inte bränner fast. Späd med lite mjölk i taget och låt småkoka tills det tjocknar. (jag höftar, men kan tänka mig att man tar 4-5 dl mjölk) Jag  häller i lite soja för färgens skull. Ibland fuskar jag ner en halv svampbuljongtärning också, för det blir så himmelens gott då. Har jag inte det tar jag en halv grönsaksbuljongstärning, eller en liten skvätt med fond.


Potatis

När potatisen kokat klart (ta så många som ni tror går åt, med lite råge) lägger man ut den i en form eller på ett fat och över potatisen hälls sedan champinjonstuvningen. Som den absoluta pricken över i:et klipper man över massor med dill. Det kan man inte strunta i, för det är det som gör den här rätten så härlig.


Till det steker jag sesamnuggets och gör en god sallad med grek-tema. Den här sallden gjorde min mamma. Fetaost, lök, oliver, tomater, avokado och en salladsdressing över detta. Riktigt riktigt gott. Absolut fin middag att bjuda på.



Mat
Skapa flashcards