Alla inlägg under december 2008

Av Magda - 28 december 2008 12:47


Läser just nu en väldigt intressant bok som jag verkligen kan rekommendera alla er som är någorlunda intresserad av vad ni stoppar i er. Jag tyckte jag hade rätt bra koll innan, men nu känns det som att det får bli ännu mer lus-läsning vid mathyllorna. Och förstås, fortsätta med så mycket naturliga råvaror som möjligt. Ska försöka fokusera mer åt det hållet inför året som kommer. Mera mat och mera nyttigt!! Visst??!


Författaren säger att om han måste välja ut ett e-nummer han vill varna för så är det (e 126). Detta för jag vidare. Då vet ni...när ni handlar...vad ni till att börja med ska undvika. Sen kan man ju alltid försöka undvika de andra e-na också.  Vi kan göra så här:


Ge mig ett e-nummer och jag ska säga dig vad det är.

Av Magda - 20 december 2008 21:46


Det blir nya recept efter jul. Mer än så här hinns det inte med denna gång. Nu vill jag mest bara önska er alla en God Jul. Tidigt imorgonbitti packar vi in katter och klappar i bilen och åker norrut.


God Jul!!

Av Magda - 17 december 2008 16:43

Den här röran tycker jag är god. Jag har ätit den till vanlig kokt potatis, till bakad potatis och även som en röra att göra en tunnbrödsrulle av. Testa nåt, vetja!


Laxröra


1 burk keso

4 stora skivor rökt lax

1 dl gröna ärtor, tinade

2 msk hackad gräslök

salt, citronpeppar

2 dl mixad sallad


Skär laxen i bitar och blanda med keson. Tillsätt tinade ärtor. Smaksätt med gräslök, salt och citronpeppar. Blanda i salladen. Om man gör tunnbrödsrulle kan man ju fördela salladen på brödet och sedan breda på röran. Gör som du känner.

Mat
Av Magda - 15 december 2008 13:13


Ja, kalla det vad du vill, men ibland är ju det allra enklaste det godaste.

  Här har jag en produkt från Hälsans kök till. Någon slags vegetarisk "bacon". Passar alldeles utmärkt bra till denna rätt. Och så lingonsylt o en hårdbrö'macka till.

Hmm...exakt recept blir svårt eftersom jag kör lite med höften här. Men på ett ungefär då...


Recept


En gul lök, fint hackad

Ett gäng potatisar, grovt riven

Ett ägg

Salt och peppar

Blanda allt o låt stå en liten stund.


Värm en stekpanna och ta hälften smör hälften rapsolja....stek på båda sidor.



Av Magda - 9 december 2008 14:22

Två flugor i en smäll...pinjenötter på saffranssnurrorna och sen tar vi resten i maten. Den här rätten gillar min köttätande man. Och jag samlar ju på såna recept. Har aldrig riktigt förstått varför han gillar just  denna så mycket, bönor och allt det gröna till trots, men så är det, han kan ofta önska sig just denna. Så...här är receptet på vår grönsakspasta.


Grönsakspasta


1 msk olivolja

1 vitlöksklyfta

5 kvistar färsk timjan

50-100 g gröna bönor

2 morötter, strimlas fint i tunna stavar

1/2 gul paprika, -II-

1/2 röd paprika. -II-

1 purjo,      -II-

4 msk vitt vin

4 msk buljong

2 tsk balsamvinäger

salt, svartpeppar

2 msk pinjenötter


Värm oljan lägg i vitlök o timjan först. Sedan de strimlade grönsakerna o stek under omrörning ett par minuter.


Häll i vinet och buljongen, ha på stark värme några minuter tills vätskan reducerats.

Tillsätt vinäger, salta o peppra o blanda ner i het nykokt pasta.

Strö över pinjenötterna och servera!

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards