Alla inlägg under maj 2009

Av Magda - 27 maj 2009 07:28


Ja, känns lite sådär med all majonnäs och gräddfil...inte så Magda-aktigt på nåt vis, men den var god och den var enkel. Både jag och Micke gillade den, så den kommer att lagas igen. Bra mat på sommaren med en kall sallad. Enkel att göra, riset kan man koka innan och sånt gillas...förberedelser alltså. Till detta åt vi en hårdbrödmacka med hummus och gurka och tomat.




Middagssallad med ris och curry


3 dl långkornigt ris, kokas

2 dl gräddfil

2 dl majonnäs

4-5 msk mango chutney

2 tsk curry

1/2 purjolök, finhackad

Isbergsssallad

1 burk kikärtor

1/2 gurka, tärnad

1/2-1 dl hackad mandel


Låt riset svalna och skölj det i kallt vatten.

Blanda gräddfil, majonnäs, mango chutney, purjo och curry.

Blanda ihop med riset. Lägg först upp hela salladsblad på fat eller i skål.

Lägg risblandningen ovanpå.

Rosta mandeln i en torr stekpanna.

Lägg upp gurka och kikärtor ovanpå risblandningen, samt strö över den hackade och rostade mandeln.


Jo, just det, ja. Jag klippte över rejält med färsk gräslök från landet också. Och tomaterna slängde jag dit för färgens skull...det blir lite färglöst annars, kanske.

Mat
Av Magda - 19 maj 2009 10:48


Ja, för såklart blev det en tårta också. Jordgubbar är en stor favorit hos tjejerna, så det var ett givet kort. Sedan var det det där med grädden som inte Christine gillar. Det har jag all förståelse för, jag gillade inte heller grädde när jag var yngre. Men marsipan eller sockerpastalock...ja, den biten kan jag inte. Måste öva lite först. Så jag gjorde en chansning och löste detta genom att göra dumlefluff och lägga på tårtan. Dvs grädde som smakar dumle. Det fungerade. Åtminstonde så fick jag tummen upp och jag tolkar det därför så.



Tårta


Gör en sockerkaka som du delar i tre delar. Jag körde på "tårtbotten" i receptboken, men den blev för platt så jag fick istället göra två stycken. Nästa gång blir det garanterat en vanlig sockerkaka till botten.


Lager 1: 300 g frysta jordgubbar som får tina lite och mixas med socker


Lager 2: Marsànkräm


Lager 3: Marsankräm och täckt med skivade jordgubbar


Ovanpå: Dumlefluff


Dumlefluff:

Smält 180 gram dumle i 3 dl grädde. Det ska inte koka, bara bli varmt så det smälter. Låt sedan stå i kylen MINST 6 timmar innan du vispar den och lägger på tårtan.


Garnering: Som ni kan se körde jag på mini-marshmallows och jordgubbar.  

Av Magda - 17 maj 2009 16:39


Mmm...jag var ju tilltrodd till det. Att laga buffé till Christine o Charlottes födelsedagsfest. Och inte bad de om nåt kött heller. Det var väldigt roligt att de vågade och ville. För även om de själva är vana med vegetariskt nu för tiden så äter ju de flesta kompisarna kött. Men det är klart...med alla dessa dagens substitut ska det väl mycket till för att det inte ska bli bra ändå, så jag körde en del på såna. Och jag tror det gick hem. Pust!


Buffébordet bestod av:


Couscous-sallad

Grillade småpotatisar

Coctailtomater

Morötter i stavar

Smördegsinbakad fetaost och pesto

Grillade marinerade quornfiléer

Grillade majskolvar

Stekt sesamnuggets

Tzatziki

Svart bönröra med pesto

Röra med röd pesto o creme fraiche

Bröd o smör




Mat
Av Magda - 14 maj 2009 21:48


En kamera är inköpt och äntligen kan jag få börja lägga in recept igen. Det har inkommit klagomål på att det inte är nåt inlägg i maj, så nu gör jag en kortis bara för att visa att bloggen fortfarande lever. Varken bilden eller texten ger er recept, men snart. Mycket snart.


Ranunkeln håller på att ta slut, men de har varit så fina och helt fantastiska att se på under några veckors tid. Eller för resten...det blir recept, även om det inte hänger ihop med bilden.

Tills andra recept kommer och matbilder kan ni väl gå ut och fånga våren. Efter trevligt besök från Norge, dvs svägerskan tillika mästarinnan i naturliga råvaror så blev jag på nytt inspirerad till det enklaste enkla. Tack Lena!


Ryck några härligt nyspirande björklöv och lägg i en kopp med ångande, rykande hett vatten. Låt dra en stund under lock/fat. Drick sedan och känn hur livskraften strömmar in i er! Rekommenderas!

Ovido - Quiz & Flashcards