Direktlänk till inlägg 21 juni 2009

Baka eget hamburgerbröd - med dinkel!

Av Magda - 21 juni 2009 12:06


Men nu så, har solen kommit tillbaka lagom efter midsommarhelgen. Då får vi köra fram grillen igen. Ibland när vi inte orkar med hela proceduren med marinering och skära grönsaker till leda, så kör vi en väldigt enkel variant av grillning. Dvs grilla burgare. Då kan man ju göra som jag har gjort. Förbereda egna hamburgerbröd. Det verkar ju lika enkelt att ta sådana ur frysen som färdigköpta...

 Dessa bakade jag med dinkel, och de blev väldigt goda att lägga burgaren i.


Hamburgerbröd med dinkel


2 1/2 dl vatten

2 1/2 dl havremjölk

50 g jäst


värms till 37 grader och blandas med jästen


0,5 dl rapsolja

1,5 tsk salt

2 msk sirap

4 dl fullkornsdinkelmjöl

10 dl dinkelsikt (spara ca 3 dl till utbakningen sedan)


Arbeta ihop till en deg och bearbeta den ca 10 min. jäs 30 min.

Baka ut till 16 bullar, platta till dem på plåten. Jäs 30 min. Pensla med lite vatten och strö över sesamfrön.


Grädda i 225 grader, i mitten av ugnen, ca 10-12 minuter.


            

 
 
Ingen bild

Hampus

6 oktober 2010 17:20

Tack tå mycket Magda, det var precis det jag behövde nu e jag mätt och glad :)

Magda

10 oktober 2010 20:26

Vad glad jag blir!! Tusen tack för kommentaren!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards