Alla inlägg under juli 2009

Av Magda - 24 juli 2009 22:20


är indisk och den heter Masala Kitchen. Ja, det var länge sen jag la in något i kategorin "restauranger och fik jag rekommenderar", så nu är det hög tid.

Försöker komma till Göteborg minst en gång per år. Då hälsar jag på bl.a Petra och vi äter ALLTID mat från detta ställe. Inte en Götenborgsresa utan ett besök på Masala Kitchen. Vilket inte är så konstigt kan man tycka om man känner oss. Hur som helst, klart bästa indiska restaurangen. Ge er dit, vetja. Värt en omväg om ni inte bor i krokarna.

 Senast åt jag en suveränt god rätt som heter: Dahl Makhni. Men jag har nog smakat på alla de vegetariska rätterna och de är alla mycket mycket goda!

Av Magda - 19 juli 2009 09:48


Goddag...en mycket trött söndag här idag, men känner att det är dags att uppdatera min kära lilla matblogg.

 Här är ett recept på en god o matig vardagssoppa.


Minestrone-soppa


1 lök

2 vitl.klyftor

1-2 krm sambal oelek

1 msk olivolja

 Fräs detta lite och häll sedan på


8 dl buljong

Tillsätt sedan


3-4 skivade potatisar

6 tomater (el en burk kr tomater)

Låt detta koka ca 10 min

 Tillsätt resten:


1 liten röd paprika i bitar

1dl sockerärtor

3 dl kokta bönor

100 g pasta

och sjud detta ca 10 minuter till.


Servera med riven parmesan eller västerbottenost.


Av Magda - 14 juli 2009 22:33


Det här är min favoritsallad alla gånger om. Mycket möjligt, eller snarare troligt, att den står på bordet om du äter här.


Magdas favvo-sallad


Röd lök, skivad

Tomater i bitar

En burk majs

En burk kidneybönor

Bladpersilja


Dressing på olja, balsamvinäger, vitlök, salt o peppar.

Av Magda - 7 juli 2009 21:21


Hoppsan hej. Mat var det här - förstås. Vill bara säga att ni inte helt ska köpa det där med att nässlor är en vår-sak bara. Går utmärkt att göra nässelsoppa en bit in i sommaren om man bara ser till att plocka de spädaste bladen. Det gjorde jag för ett tag sedan och jag vet inte när jag njöl så av mat sist som jag gjorde av denna enkla soppa med tillbehör. Kanske den fantastiska kombinationen av enkelt, billigt och supernyttigt är det som är den bästa kryddan i det här fallet? Att göra nässelsoppan här och sedan klicka i den suveränt härliga parmesanostkrämen...

                                 ...say no more!



Nässelsoppa


Ut o plocka rejält med nässlor, (bränn dig inte onödigt mycket, men lite hör till), ca 2 liter ska det vara sen, ganska packad, eller åtminstonde inte helt fladdrigt mellan varje blad.

1 liter vatten

1-2 msk smör

3-4 msk vetemjöl

1-2 grönskaksbuljongtärningar

färsk gräslök om du har


Förväll först nässlorna i hälften av vattnet i ca 5 minuter.

Sila av nässlorna, men spara nässelvattnet. Hacka nässlorna.

Smält smöret och vispa ihop med mjölet, späd med nässelvattnet. Låt det hela koka en liten stund innan du häller i resten av vattnet och buljongen. Tillsätt även nässlorna. Låt bli varmt. Servera med den helt suveräna parmesanostkrämen. Klipp över gräslöken.


Parmesanostkräm


2 dl creme fraiche

1 dl grovriven parmesanost

En liiiiten bit riven vitlök

Salt o peppar

Skapa flashcards