Alla inlägg under januari 2010

Av Magda - 22 januari 2010 20:06


  

 

Ja, eller Mulligatawny som den heter, en Indisk standardsoppa. Inte blir man särskilt mullig av den här soppan inte. Fast mulliga Tawny kanske var mullig och åt av den här soppan för att gå ner i vikt? Hmm...snillet spekulerar. Tror det var Sanna på mitt förra jobb som skrev den så. Och sen dess kan jag inte se den på ett annat sätt. Det är Mulliga Tawny's soppa helt enkelt.

 

Det är svårt att servera er en sån här soppa på ett bildligt supertrevligt sätt. Färgerna är inte mycket att göra åt. Och jag kan bara inte ta den oranga duken som underlag igen. Den ligger fortfarande på bordet, jag måste byta snart. Inte för att den är skitig, men för att jag inte kan fota mer mat på den.

Jag har heller inte en prunkande örtagård runt knuten så här års så att jag kan riva av lite grönt och snajdigt lägga på tallriken. Jag skulle kunna sno en bild på nätet, det skulle jag kunna göra. Men det skulle inte kännas kul.  Mest är ju egentligen bloggen för mig själv och egen hjälp på traven när inspirationen tryter. Då är det gött med en samling trotjänare till recept. Och jag gillar ju soppor väldigt mycket. Varje torsdag är det soppa som gäller här. Vi har våra standards, men då och då utökas utbudet med en ny variant. Om den går hem ser vi den igen. Annars blir det adjöss. Den här kommer vi se igen i den här familjen, för alla tyckte den var bra.


Mulliga Tawny's soppa


2 gula lökar

2 msk olja

1-2 msk curry

4 stora potatisar, skivade

2 stora morötter, grovt rivna

1 äpple i tärningar

2 dl röda linser, sköljes

(skölj dem precis innan iläggning i kastrullen,

annars blir det en hård klibbig klump)

1,5 liter vatten

2 tärningar grönsaksbuljong

1 msk pressad citron

salt och peppar


Fräs löken i olja och curry


Lägg i potatis, morötter, äpple, linser, vatten och buljongtärningar och låt det hela koka ca 15 minuter.


Mixa den om du känner för det. Det gjorde inte jag . Tillsätt citronsaften och smaka av med salt och peppar.

Av Magda - 19 januari 2010 18:12

  

Ja, "Gott", det är ju bara efternamnet. VANSINNIGT gott, skulle jag vilja säga. Faktiskt FARLIGT gott.

 

Har hur mycket nötter o mandlar som helst i ett skåp, samt en massa mörk choklad som jag köpte innan jul för allt julgodis jag hade tänkt göra som jag sen inte hann med. Nu var det dags för lite rens i skåpen.

 

"Åh, kanske att jag kan göra lite såna däringa nötter i choklad och så kan vi t ex ha med oss det när vi ska gå ett varv runt sjön här i vackra vintervädret någon dag"... ja, så gick tanken. Sagt och gjort. Hackelihack och smält smält. Blandeliblanda och in i kyl. En liten obligatorisk provsmak var ju på sin plats, fattas bara annat.

 

Men ojdå, hoppsan hej.

 

- Det bidde visst inget gott till utflykten.

- Men vad bidde det då då?

-Jaa...det bidde en lycklig Magda - och en mycket mätt mage.

 

Så alltså. Jag utfärdar en varning här. Fast kanske det inte behövs, kanske har ni inte chokladcravings, och kanske har ni lite bättre självdisciplin. Jamen dåså. Gör era nära och kära lyckliga med en bit nöt-o bärchoklad som överraskning nästa gång ni pulsar ut i snön.

 

Käcka Magdas fräcka nötbärchokladbräcka


Marabous mörka choklad

Torkade jordgubbar skurna i små bitar (bara 3-4 st högst, de är jättesööta)

Sötmandel, hackad

Hasselnötter, hackade


Smält chokladen över vattenbad. Blanda ned hacket och bitarna. Bred ut på smör-el bakplåtspapper. In i  kylen och bryt eller skär sedan upp i mindre bitar när allt stelnat.


Varsego! Det var så lite så!


Av Magda - 16 januari 2010 08:18


  

Har haft ett antal "bjudningar" denna vecka när jag varit gräsänka. Och istället för att trötta ut mitt huvud med timslånga bläddringar bland receptböcker och pärmar så valde jag att göra det mycket enkelt för mig. I lördags var det forna arbetskamraten Sanna som var här. I måndags kom mamma och nu igår, fredagkväll, var Åsa här. Jag bjöd dem alla på en och samma sak. Och åtminstonde som det har verkat och låtit så har det gått väl hem. Dessutom har jag, som inte gärna äter samma rätt mer än en gång i månaden, tyckt att det varit utmärkt alla tre gånger. Ett gott bröd till så är det här faktiskt helgmat, anser jag. Vad anser ni?


Bakad potatis med kesoröra för 2 pers


2 bakade potatisar eller ett gäng vanliga potatisar efter aptit. Men ca 3 per skalle är väl vanligt om du tar lite större variant av vanlig potatis. Snåla inte.


250 g keso

1 avokado, skuren i bitar

1 tomat, skuren i mindre bitar

1/4-1/2 paprika, i bitar

1/2 röd lök, hackad el strimlad


Blanda allt och smaka av med salt och peppar.


Vitlökssmör


En kluns med smör, lite pressad vitlök och en dos frysta provencalska örtkryddor röres samman. In i kyl en stund medan potäterna bliva klara.


Jamen är det inte löjligt vad lite som krävs för att du ska få en god middag? Här är allt som behövs, det enda som saknas på bilden är vitlökssmöret, och det eventuella pålägget till brödet.

 

  



Av Magda - 7 januari 2010 22:40

        

Oj, tiden går och plötsligt ett nytt år. Det här ska bli ett GOTT år, (förra året var ju inte så gott enligt min känsliga läckergom) och vad passar väl bättre än att starta med en god morgon? Det kan man få på många sätt - frukost är ju det bästa som finns! Jag tycker om att variera mig, det blir så mycket roligare då. Det här är en god smoothie som känns vintrig och passar bra nu.

 

Apelsiner, Banan, Riven färsk ingefära och yoghurt.

Lite kanel på toppen. Det låter väl toppen-toppen?!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards