Alla inlägg under oktober 2010

Av Magda - 10 oktober 2010 20:35



Jag har lagat massor med ny mat senaste tiden. Men kameran hänger inte riktigt med tyvärr. Idag har en ROSA rätt lagats, och den ville jag ju tillägna denna rosa månad - därav namnet. Det blev supergott!!  Bild kommer om det blev nån bra. Har inte kameran för tillfället.


Rosa Bandets Rosa Rödbetsbiffar


1/2-1 kg rödbetor, halvt kokade med skal

2 potatisar

1 gul lök

2 ägg

1 förp fetaost

salt

vitpeppar


Riv potatis grovt. Skala rödbetorna och riv även dem grovt. Blanda tillammans med d övriga i en bunke. Låt stå en stund och forma sedan till biffar. Antingen lägger du dem på en plåt och ugnssteker dem (nyttigare alternativ) eller så steker du dem helt sonika i stekpannan.


Potatis och rotsellerimos


Ett rejält gäng potatisar

En mindre mängd rotselleri


Skala o skär i bitar. Koka i vatten precis så d täcker. Häll sedan av kokvattnet i ett halvstort glas till hälften. Blanda ut en halv buljongtärning. Fyll upp glaset med mjölk. Vispa potatisen tillsammans med glas-spadet. Riv ned lite muskotnöt, salta o peppra och klipp ned lite färsk bladpersilja.



Sen så kan man länka till andra sidor också för att stödja Rosa Bandet. Jag famlar runt så mycket på nätet och är dålig på att stanna och skaffa mig favoriter. Men är det någon som jag tycker förtjänar uppmärksamhet så är det den här sidan.

Av Magda - 3 oktober 2010 21:50


Allt gick så snabbt här på kvällen. Middagen blev sen som vanligt och sen var det full rulle med läxläsning och förhör för stora barnen och nattning för den lilla.  Min goding är nu 6 månader och jag har valt att lite smått börja arbeta. Dags för nya uppgifter och utmaningar på jobbet. Och inte minst....dags för matlåda igen. Så då fick det bli nån mat ikväll som skulle ge lite rester. Ett gammalt recpet här ifrån bloggen. Rårisgratäng! Jag hade glömt skriva kikärtor på Mickes inhandlingslista, men jag tog Belugalinser i gratängen istället för proteinets skull. Det blev jättebra. Micke tyckte till och med att det blev bättre med dessa linser i istället för kikärtorna. Jag tror jag är beredd att hålla med. Den här varianten kör vi nästa gång också.

 

Och du???


        


Så alltså. Receptet finns här. För variation enligt dagens recept:


Koka 1 1/2 dl Belugalinser i vatten så det täcker, samt en halv buljongtärning. Häll av vattnet om det blir nåt över och blanda sedan i gratängröran istället för kikärtorna enligt receptet.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards