Alla inlägg under november 2010

Av Magda - 28 november 2010 11:51



Det bidde det i alla fall förra året vid den här tiden. Idag får det bli julmarknad med glögg o mandlar eller vad det nu finns att tillgå. Julstämningen går inte att ta miste på - vintervitt vart man än tittar. Härligt. Och det bara fortsätter att snöa. Jag ska packa på ungen min kläder och även mig själv, sen spänna fast henne i pulkan och vissla med mig katterna, en promenad innan karln i huset kommer hem från sin match och det bär iväg på julmarknad

.

Hur som helst var den god vill jag minnas, och bildbevis har jag letat fram. Receptet hittade jag hos Pernilla Wahlgren. Här har ni det.


Botten
250 g pepparkakor
100 g smör, smält
Fyllning
1 dl strösocker
3 st ägg
400 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
1 msk pressad citron
Topping
3 dl crème fraiche
1.5 msk socker
1.5 msk vaniljsocker
1 dl lingon, tinade eller färska

Gör så här

1. Förberedelser: Ta ut lingonen ur frysen och låt dem tina på hushållspapper.

2. Botten: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Mixa pepparkakorna till smulor och bred ut på botten av en form med löstagbar botten. Häll över det smälta smöret. Blanda runt så att smöret fördelar sig jämt bland pepparkakssmulorna. Platta till så det blir en jämn botten.

3. Fyllning: Ta fram philadelphiaosten så den blir rumsvarm. Vispa socker och ägg pösigt. Rör osten mjuk och rör sedan ner den i äggvispet, vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt vaniljsocker och citronsaft.

4. Häll smeten i formen och ställ in i ugnen. Grädda i 40 minuter till smeten har stelnat och kakan har fått en fin brun färg. Ta ut kakan och låt den svalna.

5. Topping: Rör ihop crème fraiche, socker och vaniljsocker. Bred över toppningen när kakan har svalnat helt. Strö över lingonen.


      

Av Magda - 20 november 2010 21:22


  


Igårkväll åt vi en god och lite annorlunda soppa. Lite oväntade smaker och ingredienser som gifter sig jättebra. Hittade receptet här och gör det enkelt för mig och kopierar receptet rakt av. Testa det. Det är så enkelt så det kanske inte får vara så enkelt en fredagskväll. Eller får det det?


Grön linssoppa med ädelost o koriander 4 port

2 dl gröna linser
2 morötter
1 gul lök
2 msk Arla® smör-& rapsolja
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
rivet skal och saft av ½ citron
salt och peppar
140 g Kvibille® ädel
2 msk hackad koriander

Gör så här

Skala och riv morötterna grovt. Skala och hacka löken. Fräs morot och lök i smör-&rapsolja i en gryta utan att det tar färg. Tillsätt linser, buljongtärningar och 6 dl av vattnet. Rör om och låt sjuda ca 20 min. Tillsätt resten av vattnet och citronen. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Strö smulad ost och koriander över soppan vid servering.



Av Magda - 14 november 2010 09:44

  


Ja, eftersom du, pappa, är den trognaste läsaren så får du en egen rubrik idag.

Då det blir lite för knöligt att skicka muffins per post, så ska jag förära dig mitt specialmuffins recept idag. Men det kommer senare, och det kommer inte i bloggen, för nåt hemligt måste man ha och det här super-receptet måste få stanna inom familjen. Eftersom mamma ligger på en strand i Thailand, vi får hoppas solen visar sig för dem nu, så får du ha hela köket för dig själv till att prova dig fram i den underbara bakningens land.

 

Det kommer senare under dagen för nu ska vi iväg på söndagsaktivitet.

 

Ha en fin söndag och börja kavla upp ärmarna för eftermiddagsbaket.

 

KRAM


P.S Bilden är lånad från någonstans och ej min egen. Men muffins är det likafullt ändå. D.S

Av Magda - 11 november 2010 10:36


"Så göra jag när jag penslar quesadillas, penslar quesadillas, penslar quesadillas. Så gör jag när jag penslar quesadillas, långt in på söndagsskvälleeeen".   

 

 


   Ja, så sjunger jag. Det är mycket som sjunges nu för att hålla modet, intresset och lusten uppe hos fröken som börjar kräva lite mer underhållning. Så...sätt igång och sjung, och sätt igång och pensla era quesadillas.

 

Både stor man och 15-åringarna tyckte detta var bra. Och jag med. Kanske som lunchmat på en helg, eller som för oss, en snabb söndagsmiddag. För förberedelser gör ju allt enklare. Jag hade gjort kikärtsröran tidigare.


Quesadillas med kikärtsröra, spenat o fetaost.


1 frp kokta kikärter, 380 g

1-2 vitlöksklyftor,

1/2-1 dl olja

2-3 msk pressad citron

salt o peppar


300 g fryst bladspenat, tinad

olja

peppar

8 medelstora tortillabröd, el 6 stora

200 g fetaost, smulad


Tomatsallad

Tomater

rödlök

Basilikablad

Chili, finhackad


Skölj kikärterna i kallt vatten, mixa med vitlök, olja, citron, salt o peppar.


Krama ur vätskan ur spenaten o stek o peppra.


Bred kikärtsröran på en halva av varje tortilla. Sprid ut lite spenat och smula över fetaosten. Lägg över den andra halvan och pensla båda sidorna med lite olja innan de steks ca 2 min på varje sida.


Mat
Ovido - Quiz & Flashcards