Direktlänk till inlägg 27 augusti 2010

Vinkokta musslor och broccolimos?

Av Magda - 27 augusti 2010 20:19

     

Mmm...kanske inte tillsammans, men ändå. Lilla L fick broccolimoset och det var smaskigt, tror jag. Det ser så ut, helt vild på maten svårt att få en skarpare bild än detta.

 


Broccolimos


ett stycke broccolibukett samt en liten minipotatis. Kokas och mixas och mosas med lite av kokvattnet eller bröstmjölk. Mumma för en snart fem-månaders.



Vi andra fick som fredagsmiddag vin och örtkokta musslor tillsammans med pommes och dippsås. En meny vi inte är direkt van vid. Kanske inte fortsätter med heller, men det är roligt med omväxling ibland. Lite kul att äta utan bestick och bara med händerna också. Ja, annorlunda. Det blev bra. Mera sånt!!

Jag var så inne i matfixandet att jag inte tog bilder, bara lite på resterna.



Musslorna....(receptet fann jag i förra numret av Ica-kuriren fast jag ska skriva det hela i lite bättre ordning till er, för man vill ju att allt ska va klart samtidigt och då blir det snett om man gör i turordningen som de skriver. De är inte så noga med er, men det är jag.)


2 kg blåmussslor

2 msk smör

4 schalottenlökar, finhackade

1 knippe persilja, hackad

10 kvistar färsk timjan

3 dl vitt vin

1 dl vatten

1 påse pommes frites



Dippsås


1 1/2 dl majonnäs

2 msk pressad citronsaft

1/2 dl bostongurka

1 krm salt


Rör samman såsen. Börja med det musselfixet när pommesen satts i ugnen.

Skölj musslorna mycket väl i kallt vatten. Kasta musslor som inte är slutna och inte sluter sig när  man knackar på dem.

Fräs löken blank i smöret i en stor kastrull eller traktörpanna. Lägg i persilja, timjan och musslor. Häll på vin och vatten. Lägg på lock och koka upp på stark värme. Låt musslorna ånga precis tills de öppnar sig, de blir sega om de kokas för länge. Kasta musslor som inte öppnat sig under kokningen.

 Servera musslorna i djupa tallrikar och därtill poemmesfrites att dippa i såsen.



(middagsresterna...)  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards