Alla inlägg under september 2008

Av Magda - 26 september 2008 16:33

 Skulle ju skriva min veckomatsedel. Lite sent, men kan ju funka vilken vecka som helst. Trevlig helg!



Måndag: Böngryta med majs och feta

Tisdag: Dinkelbiffar o potatis o sås

Onsdag Äter med jobbet (indiskt) 

Torsdag:  Pasta o pastasås

Fredag: Rotsaker i ugn och halloumiost

Lördag: Rårisgratäng med sesamnuggets

Söndag: Rester eller ute eller annat.


Av Magda - 23 september 2008 12:51


Eller dinkelbiffar...kanske man kan säga.

Skulle ha blivit hirsbiffar, men tog fel paket ur skåpet och det gjorde ingenting. De blev goda. Med såsen till ännu godare. Jag fick till ca 20 biffar av satsen som jag gjorde. 21 för att vara exakt. Trodde kanske inte att tjejerna skulle gilla dem, det var jag förberedd på. Så extra glädjande när de gick och tog påfyllning. Gott betyg.


Dinkelbiffar


3 dl dinkel

7 dl vatten

1 1/2 dl hasselnötter

150 g morötter

200 g kokt potatis

1,5 tsk paprikapulver

2-3 tsk örtsalt

1,5 tsk basilika


Koka dinkeln 20-30 minuter. FInriv morötter, potatis och lök. Mal nötterna. Blanda allt med dinkeln. Smaka av med kryddorna. Forma till biffar och stek dem på en smord plåt i ugnen, ca 15 minuter i 200 grader.


 Paprikasås


2 röda paprikor, i bitar

1/2 l grönsaksbuljong

2-3 msk mjöl

1/2 kl vatten

1/2-1 krm vitpeppar

ev. 1/2 dl creme fraiche


Koka paprikan i buljongen ca 15 minuter. Sila bort buljongen, men släng inte bort den, den ska användas igen. Kör paprikan i mixer. Slå tillbaka paprikan i buljongen. Koka upp  igen. Blanda mjöl med vatten och vispa tills d blir slätt. Späd ut mjöl-röran i paprikablandningen och smaka av med salt och peppar.

 Ev lite creme fraiche i om man vill.








Mat
Av Magda - 8 september 2008 10:56


...och så nudlar. Ja, exakt så. Idag blir det lite halvfabrikat med i bilden.


Recept 2-3 pers


1 förpackning Kelda Thaisoppa

1/2 påse quornbitar

1/2 röd paprika

1/2 squash

1/2 purjo

1/2 förpackning risnudlar


Koka upp vattnet till nudlarna och gör enl anvisning. Häll sedan bort vattnet och skär kors o tvärs över nudelhögen om du känner för det. Jag gör så.

Häll upp soppan i en större kastrull på lite halvsvag värme.

Stek var för sig; purjo, quorn, paprika och squash och häll allt eftesom ner i kastrullen. Häll till sist i nudlarna och öka på värmen till ett uppkok så att allt blir genomvarmt. Voilá. Gött.

Av Magda - 3 september 2008 21:27

Japp, så här blev födelsedagstårtan. Till dekoration gjorde jag solrosor i sockerpasta. Lite svårt att ta en bra bild för det blänkte så mycket i glasyren från alla håll och kanter. Håll till godo med denna.


Recept


Se Halloween-länken. (Fruktansvärt dålig bild, men receptet fungerar utmärkt. Den här gången rörde jag tinade hallon och la emellan också.)

Av Magda - 2 september 2008 11:48


Stor-kok. Åh, vad jag älskar storkok! Andra blir lyckliga av att hoppa bungy jump, svischa nerför ett fjäll på skidor eller vindsurfa. Och så har vi mig då...som går igång på stor-kok...mjaaa...vad ska man säga om det? Inte mycket, antar jag. Det bara är så. Nu är det i alla fall den tiden på året då det passar fint med en Ratatouille. Så det blev det.



Magdas ratatouille, minst 10 pers...eller nåt


Olivolja

3 st bamsestora lökar

4-8 vitlöksklyftor (beroende på hur stora...)

2 squash, skuren  i halvmånar

2 aubergine, skuren i bitar

4-5 paprikor, skuren i större bitar

4-5 förp krossade tomater

provencalska örtkryddor


Hacka löken och fräs den en stund.

Häll på krossade tomaterna.

Pressa i vitlöken.

Låt koka en god stund (20 min i alla fall, jag låter det koka längre, tycker att tomatsåser ska koka länge)  innan du börjar steka och ösa i de andra grejorna.


Stek för sig och häll i eftersom

-Aubergine

-Paprika

-Squash


Krydda med salt, peppar och en halv ask frysta provencalska örtkryddor.

Ringla på lite olivolja när det närmar sig klart så blir det riktigt härligt alltihopa. Ät till pasta, ris, bulgur...med mera.



Mat
Ovido - Quiz & Flashcards