Alla inlägg under mars 2011

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                           

Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille.

Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.



Ratatouille

 

2 stora lökar

2 paprikor

1 zuccini

1 aubergine

2-4 vitlökar

2 askar krossade tomater

salt o peppar

Oregano


Hacka lök o skär övrigt i bitar. Jag föredrar auberginen i tunna bitar, annars gillar jag den inte alls. Stek på lite innan du häller på krossade tomaterna och pressad vitlök. Krydda. Kanske en dl vatten på det o låt koka under lock 15 minuter. Sedan utan lock 10 minuter till.


Stek på körven o låt dig väl smaka.  



Mat
Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas sida. Och det var väldigt väldigt gott, så kom igen. Testa det. Det står på engelska och en vacker dag kan jag översätta det, men jag tror ni fixar det ändå? Se det som en uppfräschning av era skolkunskaper och googla om ni inte vet. Gjorde jag det så gör väl ni det. Kan inte nån va schyrre o ta en bild också medan ni ändå lagar den. Tack på förhand latmaskar.


Det är svart bönchili som jag varmt rekommenderar.

Ingredients

Serves 4

  • 1 tablespoon olive oil
  • 1 small onion, diced
  • 2 garlic cloves, minced
  • Coarse salt and ground pepper
  • 2 zucchini (about 1 pound total), halved lengthwise and thinly sliced crosswise
  • 2 carrots, thinly sliced
  • 1 tablespoon chili powder
  • 1 teaspoon ground cumin
  • 2 cans (19 ounces each) black beans, rinsed and drained
  • 1 can (28 ounces) crushed tomatoes
  • 1 package (10 ounces) frozen corn kernels, thawed

Directions

  1. In a 5-quart Dutch oven or heavy pot, heat oil over medium-high. Add onion and garlic; season with salt and pepper. Cook, stirring occasionally, until beginning to soften, about 4 minutes.
  2. Add zucchini, carrots, chili powder, and cumin. Cook, stirring occasionally, until carrots are crisp-tender, 6 to 8 minutes. Add beans, tomatoes, corn, and 1 cup water. Simmer until slightly thickened and carrots are soft, 8 to 10 minutes more.

Lite gräddfil på och lite vitkål vid sidan så.



Mat
Ovido - Quiz & Flashcards