Direktlänk till inlägg 3 november 2007

HALLOWEEN

Av Magda - 3 november 2007 12:20


 Pass på nu Petra, för här kommer receptet på tårtan vi åt på alla mina födelsedagar och som du nu ville göra till din dotter. Mamma gjorde den för att jag inte tyckte om grädde när jag var liten, det blev en maffig chokladtårta istället när jag fyllde år. Här kommer receptet. Jag gjorde själva sockerkakan igår och har brett på glasyren idag.Idag ska vi ta den till svärföräldrarna för lite Halloween-fika. Jag har gjort en schablon av en pumpa som jag ska pudra florsocker över sedan. Men det gör jag på plats, vill inte att det ska bli fult under vägen. När jag fyllde år garnerade mamma med en massa olika saker, bl.a godis vill jag minnas. Ibland även ätbara blommor. Men idag blir det bara florsocker, som sagt.



Tårtrecept


3  dl socker

2 1/2 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker, lite mer

3 msk kakao


Detta blandas


2 ägg vispas och blandas ned.


150 g smör, smältes

1 1/2 dl hett vatten


Blanda ned i smeten och fyll en smord och bröad form.

Grädda längst ned i ugnen på 175 grader, ca 40 minuter.


Glasyr

2 hg florsocker

2 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

6 msk smält smör

2 msk starkt kaffe


Dela kakan och bred på lite glasyr, lägg på locket och bred glasyr runt och på hela kakan.

 
 
Ingen bild

Gilla på tallarpen!

13 augusti 2008 22:01

Äntligen!! Bullar och chokladtårta som jag minns som mumms från dina födelsedagar. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards