Direktlänk till inlägg 15 oktober 2007

Lasagne

Av Magda - 15 oktober 2007 08:06



Ja, då var man hemma igen. Luften var sååå härlig där uppe, och det var en alldeles för kort tripp, men ändå skönt avbrott från vardagen.

Men här kommer i alla fall receptet på en lasagne som jag tänker laga till helgen när tjejerna kommer. Vi har kört länge på säkra kort nu, och det är dags att de får smaka nåt nytt, tycker jag. Ska bli spännande att se hur den går hem. Jag har gjort den en gång förut och då var det inget tvivel om att jag skulle göra den igen. En "kött-kille" sa att man inte saknade köttet en enda gång. Det är ju ett bra betyg, för det är ju så jag vill ha det. Att alla ska gilla min mat. Inte bara ingrodda veggisar. Det är det allra bästa. (Att säga "min mat" kanske vore att ta äran från någon annan...receptet är hämtat från min allra bästa kokbok; Kärlek, Oliver och Timjan.)


Lasagne som inte saknar kött...



Tomatsås


2 gula lökar, hackade

2-3 vitlöksklyftor, hackade

1-2 msk olivolja

2 burk krossade tomater

2 tsk oregano el basilika

1 tsk honung el socker

milt, grovt salt, svartpeppar


Fräs lök o vitlök några minuter, inte på för stark värme. Häll i tomaterna oc krydda. Låt allt koka upp och sedan stå och småkoka i minst 20 minuter. Smaka av.


2 stora auberginer

1-2 tsk salt

400 g Mozzarella (två påsar)

1 rejäl knippa basilika

12 förkokta lasagneplattor

2 dl standardmjölk

50 g riven parmesanost


Skär bort yttersta ändbiten av auberginen, och skiva den sedan i 1/2 cm tjocka skivor. Bred ut dem i ett durkslag eller annat och strö över salt. Detta ska stå ca 30 minuter...gör tomatsåsen under tiden, vetja. Torka sedan av skivorna lite slarvigt med vanligt papper och lägg dem på en plåt på bakplåtspapper. Sätt in i ugnen på 190 grader, ca 20 minuter eller tills dess att du ser att de fått lite färg.

Bred ut ett tunt lager tomatsås i en ugnsform. Varva sedan aubergine med tunt skivad mozzarellaost, grovstrimlad basilika, tomatsås och lasagneplattor. Överst ska det vara tomatsås. Häll sedan försiktigt mjölken längs formens kanter, inte över tomatsåsen. Strö över riven parmesanost.

Grädda i högst 200 graders värme, ca 40 minuter.

En sallad och kanske också bröd till så har du en fin bjudrätt!

 
 
lasagne

lasagne

16 november 2010 16:57

Lasagne är så gott. Får prova detta recept!

http://lasagnerecept.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards