Direktlänk till inlägg 10 juni 2008

Heja Sverige!

Av Magda - 10 juni 2008 18:47


Sverige spelar mot Grekland och vi lagar grekisk mat ikväll. Vill dock understryka att vi hejar på Sverige. Det som bjuds ikväll är bl.a

* god paj, med bl.a fetaost, basilika oliver och tomater

      (kommer nog recept på den senare i sommar)

*oliver

*tzatziki

*lantbröd

*grillade grönsaker och halloumiost

*melon, fetaost och mynta


Hmm...tror det var allt. Lägger ut recept på lantbrödet här. Man börjar med det dagen innan, eller som jag...tidigt på morgonen och bakar ut ca 8-10 timmar senare.


Lantbröd


10 g jäst

7 1/2 dl kallt vatten

20 g eller 1 msk salt

200 g eller 3 dl durumvetemjöl

900-1000 g eller 15-17 dl vetemjöl


Dag 1

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingr, vetemjölet lite i taget.

Bearbeta kraftigt tills slät och smidig. Täck degen med lock eller plastfolie o låt stå över natten.


Dag 2

Mjöla bordet och häll ut degen, behövs ej knådas mer. Samla ihop den, dela i två delar och lägg för att jäsa. De ska jäsa till  ungefär dubbel storlek. Täck med handduk.


Sätt ugnen på 200 grader och placera en långpanna i botten av ugnen. När bröden jäst färdigt sätts plåten in i ugnen. Slå 1/2 dl vatten i långpannan och stäng luckan direkt. Sänk värmen till 200 grader. Grädda i ca 35 minuter.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards