Alla inlägg den 21 juli 2008

Av Magda - 21 juli 2008 11:23


Kanske inte rätt tid på året att komma med det här receptet. Jag gjorde saften för ett bra tag sedan, vi har ju ett rejält härligt rabarberstånd här ute. Receptet fann jag någonstans på nätet och jag valde det pga dess enkelhet. Men en liten varning, jag tog MINDRE socker än vad det stod i grundreceptet och den blev ändå väldigt söt. 


Rabarbersaft


3 kg rabarber i tärningar, skivade
2 citroner, noggrant tvättade om ej krav, samt skivade
1 vaniljstång , dela i fyra bitar och snitta dem
60 g vinsyra
4 liter vatten
1 kg socker per liter avrunnen saft (rekommenderar att du tar lite mindre socker än vad som står här i grundreceptet, det gjorde jag o det blev bra ändå.)


Lägg rabarber, citroner o vaniljstång i gryta, strö över vinsyran. Koka upp vattnet och häll över ingredienserna. Låt sedan stå i kylen i två dygn med lock på. Därefter silas allting och sist rörs sockret ned. Rör om ordentligt och väl tills allt socker lösts upp. Sen är det klart och färdigt för att hällas upp på flaskor.

Ovido - Quiz & Flashcards