Direktlänk till inlägg 4 juni 2009

Biskvier

Av Magda - 4 juni 2009 09:42


På Fridas fina möhippa hade Cecilia bakat helt sagolika biskvier efter lunchen. Jag frågade efter receptet och bakade sedan dessa till tjejernas födelsedag. Kanske att det är liiite för mörk smak för barn, jag har fått känslan av det även om alla utom en åt upp hela sin biskvi....efter tårtan kanske det å andra sidan inte fanns någon plats kvar? Men jag tycker dessa är sjuuuukt goda, det är mitt dagliga godis. Jag äter en varje dag efter maten nu. Har blivit ett tvång.

 De som vi fick på möhippan var smaksatt med konjak. Mycket gott. Men jag delade upp fyllningen och provade lite olika varianter, hällde i lite hallonlikör i en tredjedel, konjak i en tredjedel samt lite pressad apelsin i de som skulle vara till födelsedagsbarnen. Här är receptet. Lägg in i frysen och plocka fram strax innan det är dags att inmundiga dem. Beroende på storlek kan det bli upp till ca 55 st.


Ingredienser:
BOTTNAR
250 g mandelmassa
2 dl socker
2 äggvitor


FYLLNING
50 g smör
1 dl vispgrädde
250 g mörk blockchoklad
250 g Kesella
2 äggulor
ev. 1-2 msk cognac eller likör

GLASYR
275 g mörk blockchoklad
1 msk matolja


Gör så här:


BOTTNAR
Riv mandelmassa. Tillsätt socker och äggvitor. Rör ordentligt. Klä tre plåtar med bakplåtspapper och klicka ut smeten i knappt teskedsstora klickar. Grädda en plåt i taget, mitt i ugnen, 175 grader ca 15 minuter eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna och lossa sedan från pappret.

FYLLNING
Smält smöret. Tillsätt grädde och låt koka upp. Dra av kastrullen från värmen och bryt ner chokladen. Rör om då och då tills den smält. Rör ner Kesella och blanda noga. Tillsätt äggulor. Tillsätt ev. cognac eller likör. Klicka ut lite smet på den flata sidan av varje biskvibotten. (Om det blir smet över, klicka i små formar och ställ kallt och låt stelna. Mums.)
Ställ biskvierna i frysen en stund så går glaseringen lättare.


GLASERING
Smält chokladen och rör om, tillsätt matoljan. Låt svalna något. Doppa biskvierna i chokladen. Ställ kallt och låt stelna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards