Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Mulliga Tawny's soppa

Av Magda - 22 januari 2010 20:06


  

 

Ja, eller Mulligatawny som den heter, en Indisk standardsoppa. Inte blir man särskilt mullig av den här soppan inte. Fast mulliga Tawny kanske var mullig och åt av den här soppan för att gå ner i vikt? Hmm...snillet spekulerar. Tror det var Sanna på mitt förra jobb som skrev den så. Och sen dess kan jag inte se den på ett annat sätt. Det är Mulliga Tawny's soppa helt enkelt.

 

Det är svårt att servera er en sån här soppa på ett bildligt supertrevligt sätt. Färgerna är inte mycket att göra åt. Och jag kan bara inte ta den oranga duken som underlag igen. Den ligger fortfarande på bordet, jag måste byta snart. Inte för att den är skitig, men för att jag inte kan fota mer mat på den.

Jag har heller inte en prunkande örtagård runt knuten så här års så att jag kan riva av lite grönt och snajdigt lägga på tallriken. Jag skulle kunna sno en bild på nätet, det skulle jag kunna göra. Men det skulle inte kännas kul.  Mest är ju egentligen bloggen för mig själv och egen hjälp på traven när inspirationen tryter. Då är det gött med en samling trotjänare till recept. Och jag gillar ju soppor väldigt mycket. Varje torsdag är det soppa som gäller här. Vi har våra standards, men då och då utökas utbudet med en ny variant. Om den går hem ser vi den igen. Annars blir det adjöss. Den här kommer vi se igen i den här familjen, för alla tyckte den var bra.


Mulliga Tawny's soppa


2 gula lökar

2 msk olja

1-2 msk curry

4 stora potatisar, skivade

2 stora morötter, grovt rivna

1 äpple i tärningar

2 dl röda linser, sköljes

(skölj dem precis innan iläggning i kastrullen,

annars blir det en hård klibbig klump)

1,5 liter vatten

2 tärningar grönsaksbuljong

1 msk pressad citron

salt och peppar


Fräs löken i olja och curry


Lägg i potatis, morötter, äpple, linser, vatten och buljongtärningar och låt det hela koka ca 15 minuter.


Mixa den om du känner för det. Det gjorde inte jag . Tillsätt citronsaften och smaka av med salt och peppar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards