Direktlänk till inlägg 28 augusti 2008

Grymt god müsli

Av Magda - 28 augusti 2008 14:08


Alltså...det kan vara dumt att rekommendera den här müslin, för den är kanske lite för god. Åtminstonde tycker jag det, som inte är så förtjust i müsli annars.  Micke, däremot, äter det varje morgon. Samma märke, går icke att variera, några försök från min sida, men hopplöst. Eftersom jag själv inte äter müsli och tjejerna äter läskiga sockerflingor så har grannarna fått överta müslipåsar som inte haft rätt märke. Nu har han lovat att prova min müsli, men även påpekat att han kanske (kanske säger han för att vara snäll) kommer fortsätta med sin favorit sedan ändå. Bah! Får väl se...

Jag åt fil och müsli till både frukost och lunch idag. Längtar redan tills nästa gång. Tur att Christine och Charlotte kommer ikväll så jag måste laga lite annan mat. Men imorgon bitti igen...mmm...

Nu gäller det bara att försöka komma ihåg proportionerna jag tog...


Magdas grymt goda müsli


3 dl havregryn

3 dl rågflingor

1 dl linfrön

1/2 kryddlock kanel (ja, jag mätte så, hällde i locket på kryddburken)

3/4 dl mandel, hackas

3/4 dl hasselnötter, hackas

stor näve pecannötter, hackas


Detta blandas i en bunke. Sedan:

ca 2 dl vatten

ca 1-2 msk honung

ca 1/2 dl rapsolja (ta för guds skull inte olivolja här, det blir inte bra)


Rör ihop detta så honung och olja blandas ut ordentligt med vattnet. Häll ut över bunken och använd handen för att krama in vätskan.

Bred sedan ut på en plåt och sätt in mitt i ugnen. Håll koll nu och ta ut ca var 5:e minut och rör om ordentligt. Det får inte bli bränt. Jag vet inte hur länge jag hade allt inne i ugnen. Kanske mellan 20 och 30 minuter.


När det är färdigrostat kan du ösa i och blanda runt:

1 dl russin

5-6 hackade torkade aprikoser


Sen är det bara att invänta frukostdags. Eller lunchdags. Eller middagsdags. Eller mellanmålsdags. Eller nåt. Åh, vad jag hoppas ni gillar det lika mycket som jag!! Om någon provar detta recept...meddela gärna vad ni tyckte.

 
 
ulrika

ulrika

1 december 2008 11:11

Kan bara instämma Magda, den här müslin (eller Granolan som jag tycker är ett bättre namn) är bara för god! Ditt recept är snarlikt ett jag lärt mig utantill vid det här laget (Anna Bergenströms). Kan tipsa om att 1 dl kokosflingor blir pricken på i:et. Och jag är ganska frikostig med smöret jag smörjer ugnsformen med, för att få den rätta "knaprigheten".

http://eatitandyouwill.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria

3 augusti 2011 13:59

Låter gott! Hur många grader ska ugnen vara på?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards