Alla inlägg den 5 augusti 2007

Av Magda - 5 augusti 2007 11:37

Flygande Jakob har jag förstås hört talas om. Redan som ganska liten. Men aldrig att jag ätit det. Det har inte direkt varit aktuellt heller på över tio år, men eftersom nu Micke gillar det så mycket tyckte jag att det kanske var idé att prova på en egen variant. Den har gått hem hos såväl mig som hos Micke och även hos Christine och Charlotte. En variant där inga kycklingar plågats från början till slut under sitt korta liv. Jag hade inte tänkt att prata om annat än matglädje på min blogg. Men finns det något här i världen man ska undvika att äta så tycker jag man ska låta bli kyckling. Det var det allra första jag uteslöt i min kost, just pga den fruktansvärt grymma hanteringen. Ingenting är bättre för kycklingarna idag. Ät quorn istället. Smakar likadant, men ingen har plågats och skadats och misshandlats hela livet igenom innan den hamnar på tallriken. Man kan alltid läsa lite information om detta här. Quorn är proteinrikt och innehåller dessutom mindre fett än kyckling. Det är så enkelt...bara "flytta handen", som en reklam sa för ett tag sedan. bestäm dig idag, gör ett annat, bättre val. Ta quorn istället.


Flygande Magda, ca 3 pers

1 påse quornbitar - steks i lite olja och soya,salta och peppra. Litet stänk cyrry också.

2 dl matlagningsgrädde, hälls över

1/2-1 dl chilisås, blanda ned först en halv dl och smaka om det behövs mer.


Servera till ris.


Strö jordnötter och skivad banan på.




Mat
Ovido - Quiz & Flashcards