Alla inlägg den 10 februari 2009

Av Magda - 10 februari 2009 16:46


Mmm...gott även för köttätande män. Fråga min, som gillade den mycket. Hittade receptet i min första kokbok: "Vår kokbok", den som låg i brudkistan i många år, och sedan i en kartong hemma hos mamma och pappa i ännu fler år. Nu har den kommit till rätta och jag hittar ett och annat att laga därur. En hel del grundrecept finns att tillgå där i alla fall. Det härreceptet är för rätt många, du kan ju minska proportionerna lite om du inte vill ha alltför mycket. (I vanlig ordning har jag glömt lägga på de svarta kalamata-oliverna innan fotograferingen skedde.)


Varm Middagssallad 8-10 personer


4-5 gula lökar, skivade och förvällda 2-3 minuter, svalna

500 g haricot verts, kokas nätt och jämt mjuka

1-2 burkar majskorn

6-8 kokta potatisar

2 paprikorm strimlade

5-6 tomaterm i bitar


Sås:

3 msk ljus vinäger

1 tsk oregano

1/2 tsk salt

2 krm svartpeppar

1-2 vitlöksklyftor

3/4 dl olja+1/4 dl vatten


Garnering: Svarta kalamataoliver.


Varva alla ingredienser och häll på såsen. Enligt boken står det att den ska stå ett par timmar i kylskåp innan den serveras, men jag tycker den är god när den är precis nygjord och potatisen fortfarande är något ljummen. Tillsammans med bröd så blir det här superbra!

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards