Direktlänk till inlägg 16 augusti 2007

Efterrätt måste man ha

Av Magda - 16 augusti 2007 13:07


Njaaaa...det blir nog inte några spännande recept från kräftskivan. Bröd och dessert får det bli. Är inte särskilt förtjust i kräftor, däremot i det runt omkring. Som att pynta balkongen i hemmagjorda girlanger. Sätta upp lyktor och tända ljus. Det är jättemysigt. Fixade även en hel del med några röror och en paj till kräftorna och brödet. Helt klart gott, men näe...det hör inte hit till denna blogg. Men efterrätter är en passion, sånt hör hemma hos mig. Och denna med blåbär var enkel att göra och supergod. Fann receptet på ICA's hemsida.


Rårörda blåbär med vit chokladmousse, 4 pers


3 äggulor

1 msk socker

100 g vit choklad

1 1/2 dl vispgrädde

4 dl blåbär

1 tsk vaniljsocker

5 digestivekex

1 msk smör


Vispa gulorna och sockret poröst. Smält chokladen i vattenbad och rör ned i äggsmeten. Vispa grädden och vänd ner den. Låt stå i kyl minst 1/2 timme innan servering. Blanda blåbären med socker, rör om/mosa så det blir halvsåsigt. Krossa kexen grovt. Smält smöret och blanda det med smulorna. (Kan ju säga att jag struntade helt i smöret...det var lika gott ändå!!)

Lägg upp blåbär och mousse och strö på kexsmulorna.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards