Alla inlägg under september 2010

Av Magda - 27 september 2010 11:39

  

Sorry, men det måste bli lite barnmat i bloggen nu också. Mat som mat och om det finns fler än jag som kikar runt på nätet och letar barnmats-tips o sånt så finns det alltså ett behov och därför kan jag inte låta bli att komma med lite av varje på den fronten. Lovar att ha "riktig" mat i nästa inlägg.

 

Det här är i alla fall det godaste hon vet. Jag har tagit en burk ekologisk o kravmärkt majs. Mixat med mixerstaven, samt därefter pressat det genom en sil så bara det allra finaste moset/purén blir kvar och inga majs-skal som kan störa i munnen eller hamna galet.

 

Jag blandar numera i ett par matskedar rapsolja samt lite couscous i denna röra eftersom gluten ska introduceras så smått medan man fortfarande ammar. Couscous är smått o finkornigt och passar perfekt till detta ändamål.


Alltså ett barnmatsrecept på majspuré


En burk ekologisk majs

2 tsk ekologisk rapsolja

lite kokt couscous efter eget tycke. (mindre första gången o lite mer efter hand)


Låt ert barn väl smaka!      



Av Magda - 23 september 2010 07:48


Eller godmorgon-gröt. Eller god morgon-gröt. Vad ni vill.

Jag har blivit så hjärntvättad överallt att man ska ge bebisen färdigt grötpulver eftersom det innehåller så mycket järn som man inte kan få till på egen hand. Och med tanke på lilla Ls låga järnvärde vid födseln så vågar jag ju inte göra annat fastän jag någonstans tror att det borde gå ändå. Med havregryn o bär (c-vitamin som hjälper till att ta upp järnet bättre) så borde det funka tycker jag. Eller är naturen gjord så att vi inte ska klara oss själva?? Tror inte det. Men samtidigti vågar jag ju inte ta några risker i onödan, så jag går halva vägen var. Det ena grötmålet hemgjort det andra på färdigpulver.

Så... i ca en veckas tid har det varit rågmjölsgröt på morgonen som gällt. Med finrivet äpple till. Lite nytt och lite annorlunda i smaken. Inte någon mega-portion som gått ned, men å andra sidan är detta med att äta på morgonen något helt nytt, så det får ta sin tid.


  

Av Magda - 19 september 2010 13:53

 

Hej hej Bruttan Brej (och alla andra). Tre år sen förra matschemat!! Känns ju inte som att det var så länge sen.

  

Då var det dags igen. Jäklar vad sent du slutar på dagarna. Gör Steve mat då, eller? Hmmm....blir svårt det där med snabb mat, för det blir ju inte makaroner o korv när jag skriver schema förstås. Ja, ja, ni får göra vad ni kan och det där med matlådor...det får ni väl lösa som ni vill det ska inte jag lägga mig i. Ladda, ta sats och bestäm er nu för denna matsedel. En dag i taget. Hoppas ni vågar ta utmaningen att även göra bröd på torsdag...fast kanske inte eftesrom det var då du slutade som senast. Men om Steve slutar tidigare än dig o är kock så...??? Det är superlätt att göra, ingen jäsning, ni kan blanda de torra ingredienserna i en skål dagen innan så är det bara att röra ner filen medan soppan kokar och ritch ratch, så har ni brödet nästan färdigt också. Pluspoäng om ni gör det, men jag hajar om ni stryker det från listan.

 

Jag har ingen bild till onsdagens mat, men väl ett recept. Så uppdraget till dig, Linda Binda Hallonbåt, är att ta en så fin bild du bara kan av denna rätt och maila över till mig så jag kan lägga upp den i bloggen sen. Glöm inte det nu!! Låt inte Stefan bli förskräckt över spenaten i sammanhanget om han nu är som Micke. Dvs lIte matlarvig. Micke gillar den här rätten supermycket, likaså tonåringarna. Det är en av deras favoriträtter som önskas då och då här. Prova först, säg sen.

 

Angående chilin. Jag har skrivit chilikryddan sist eftersom man kan ta undan till barnen först. Vet inte hur det är med buljong när de är så stora som Wilma o Saga, men om man ska vara försiktig med det så lägg även i den sist. Emma, om du läser så ser du receptet till Chilin som du gillade så mycket. Laga den nu och ta gärna ett foto till mig tack, så jag kan lägga in den bilden här nedan.

 

 

Vad gäller tisdagen så får ni lite valfrihet...antingen kör ni Tikkan och får användning för linserna som även ska användas på torsdagen. Eller så vägrar ni linser två gånger på samma vecka och kör en varm potatissallad istället. Potatis hade jag tänkt mig hör tisdagen till i alla fall. Och torsdag är förstås en soppdag. I alla fall hos oss.

 

 

Så...nu är det bara att sätta igång. Berätta hur det går. Nu går jag och röstar!

 

Måndag  Chili con quorn  (recept, se nedan)


Tisdag   Tikka Masala eller Varm potatissallad


Lill-lördag  Pasta m spenatröra


Torsdag  Mulliga Tawny's soppa OCH hembakad bröd



 

Chili con quorn


1-2 gula lökar

2 vitlökar

1 röd paprika

2 burkar krossade tomater

1 grönsaksbuljongtärning

1 burk majs

1/2 påse quornfärs

1 burk svarta bönor

Chilikrydda

1 burk kidneybönor

ev en ruta mörk choklad


Fräs löken o vitlöken i lite olja. Lägg i paprikan efter en stund och efter ytterligare ett tag krossade tomaterna med buljongtärning och ev chili, om du inte tar i den senare. Låt koka ihop i minst 15 minuter, gärna lite längre. Om det blir lite tjockt med tomaterna kan du hälla på en liten skvätt vatten. Sen i med majsen, quornfärs, sköljda bönor och låt koka ca 5 minuter till. Salta o peppra o "chilla". Och om du gör allt enligt konstens alla regler så ska det smygas i en liten liten bit mörk choklad också. Går bra utan om du inte har hemma förstås.


Gott att servera som det är till härligt knaprig sommarvitkål eller stora krispiga salladsblad.

Mat
Av Magda - 14 september 2010 09:45


Innan veckan är slut kommer du ha ett shcema för nästa vecka. Maila eller messa mig om hur veckan ser ut. Matlåde-dagar, bråttom-middagar osv. Eller skriv det som en kommentar här. Välj själv.

Därefter kommer jag ha ett nytt tema:"Gammal skåpmat". Dvs kolla igenom vad som finns i skåpen och göra slut på lite av det stora lagret. Förr veckans födelsedagscupcake glömde fotas, den var med chokladfrosting. Istället visas en annan cupcake. Med mylta på.

 

    



Ovido - Quiz & Flashcards