Direktlänk till inlägg 12 juni 2007

Nötbiffar med dillsås

Av Magda - 12 juni 2007 19:54

Biffar...vad på tok alldeles för sällan som man gör biffar!! Det känns ju så matigt och rätt...med potatis och biff och sås. Ska verkligen försöka göra det oftare. Det blir dessutom alltid flera stycken över som man kan frysa in och sedan plocka fram färdigt en trött dag. Jag har redan kollat in och bestämt vilka biffar jag ska göra nästa gång. Men...först ut är receptet på dessa nötbiffar. Jag medger att såsen ser en aning menlös och tråkig ut, den blev lite tunn och blek. När jag gjorde såsen dagen efter såg den mycket mer aptitlig ut - och allt blev genast roligare på tallriken. Jag tog i lite citronpeppar också, vilket gav det hela en lite gulare färg och sen var såsen hemma. Jättegott, för att härma mat-Tina. Tyvärr har jag inte en bild på detta, men nästa gång jag gör det här receptet ska jag ta en ny bild. Eftersom jag skriver upp receptet här innebär det att det är en rätt jag kommer göra igen. (Lär visserligen dröja, då jag inte gör samma rätter särskilt tätt i följd eftersom jag när en enorm skräck för att bli less på sånt som jag tycker om och därmed förlora ett säkert kort i mitt receptregister.) 


Nötbiffar


 1 1/2 dl hirs,

 - kokas i 4 dl vatten med buljongtärning

 3/4 purjolök, fiiiint hackad

100 gram Tartex ört

100 gram nötkärnor, malda

1-1 1/2 tsk örtsalt


Blanda samman allt och forma till biffar. Detta går lättast om man tar lite vatten på händerna först. Stek i olja på bägge sidor.


Sås


1 1/2 msk smör

2 msk mjöl

4-5 dl kallt vatten

2 tsk grönsaksfond

2-3 msk havregrädde

dill

citronklyfta/-or

citronpeppar


Smält smöret, häll över mjölet och vispa ihop, sedan direkt på med vattnet och i med buljongtärningen. Låt koka ca 5 minuter. Ta i grädden. Smaksätt med en halv ask fryst dill, eller ännu hellre med ett knippe färsk dill, citronpeppar och pressa i en citronklyfta.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards