Alla inlägg den 23 juni 2007

Av Magda - 23 juni 2007 16:40


Det här receptet har jag hittat i någon tidning och det var "veckans GI-recept", så om det är intressant att veta vet ni nu det. Enligt Fredrik Paulún så är GI-värdet runt 60. Jag tycker absolut man ska äta dessa biffar till min stjärnpastasallad. Jag gillade biffarna bättre som uppvärmda ett par dagar senare än precis nystekta. Så nästa gång kommer jag inte göra dessa biffar samma dag som jag ska äta dem, utan passar mer på när kanske nåt annat står och kokar eller värms i ugnen. Jag älskar att laga mat, men inte alla dagar. Jag älskar lika mycket att få plocka fram vällagad mat och bara värma. Det här är sån mat.  


Grönsaksbiffar, 8-10 st


4 morötter

1 burk kikärter

1 röd lök

2 vitlöksklyftor

1 dl färska korianderblad

3 msk vetemjöl

2 ägg

1 msk limejuice

2 tsk salt

1/2 tsk svartpeppar

rapsolja till stekning


Skala och riv morötterna grovt. Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och skär löken och vitlöken i klyftor. Lägg alla ingredienser utom morötterna i en matberedare och blanda till en smet. Blanda ner de rivna morötterna. Forma till små biffar och stek i stekpanna på medelvärme i ca 4 minuter på varje sida.

Mat
Av Magda - 23 juni 2007 16:08


Idag var en sån dag då gamla biffar kom väl till pass. Jag gjorde ju biffar tidigare i veckan, men skrev aldrig upp receptet här eftersom jag var osäker på om de var tillräckligt okej. Men jag tror mer det berodde på tillbehöret den gången för idag blev det hela en jättelyckad middag. In med biffarna i matlådan i ugnen medan salladen görs.Micke åt med väldigt god aptit och fick även ur sig att det var "kanongott" med en tumme upp i vädret. Jag kan bara hålla med. Tyvärr så är laddaren till kameran hos Micke och kameran dog alldeles nyss när jag skulle ladda upp alla nya matbilder. Därför kommer det dröja ett par veckor innan jag kan lägga in fler matbilder eftersom jag inte kommer åt laddaren nu innan semesterdags. Nåja. Här kommer min sallad som jag gjorde till biffarna. Pastan köpte jag i Litauen, och även om jag själv inte sett sådan pasta här, tror jag säkert att den finns. Jag har bara aldrig sökt efter sådan förr. Det är små små stjärnor, mini-pasta kanske man kan säga. (Biffarna kommer läggas in som grönsaksbiffar.)



Magdas stjärnpastasallad (räcker till 2-3 personer om man har biffar eller nåt som tillbehör)



1 dm gurka, skuren i små bitar

1/2 röd paprika, skuren i små bitar

1 tomat, skuren i små bitar

1/2 liten röd lök, tunt skivad

8 rädisor, skivade

1 liten burk majs

 Blanda samman allt detta och koka sedan 2,5 dl stjärnpasta och blanda med det övriga. Häll på dressing, blanda allt och servera.


Dressingen gjorde jag med olivolja, balsamvinäger, pressad vitlök, salt och peppar.






Mat
Ovido - Quiz & Flashcards