Alla inlägg den 25 juni 2007

Av Magda - 25 juni 2007 19:32


Alltså...jag lägger ju bara in sånt som jag tycker mycket om här. Därför kan det ju kännas en aning tjatigt och även onödigt att hela tiden komma med uttryck om vad himla gott det är. Men åh, jag blir ju så lycklig när jag får äta god mat och då ligger det där ordet på tungan snabbare än jag hinner tänka. "Va gott! Åh, va gott! Åhhh, va gott!"...det bara kommer. Vad gäller den här soppan som jag ska ge receptet på, jag lovar inget, men åtminstonde min tunga och gom blir alldeles toklycklig av den här soppan.


Toklyckliga soppan


2 burkar kikärter

1 gul lök

1 tsk spiskummin

2-3 msk basilika

3 msk sesamfrön, rostade

2-3 msk olivolja

3 vitl klyftor

1-2 burk krossade tomater

2-3 tomater i bitar

2 msk tomatpure

1 msk socker

1 msk salt

3-4 dl vatten

1/2 citron

svartpeppar

(basilikablad till garnering om man så vill)


Fräs lök, vitlök, sesamfrön och kryddor. Tillsätt tomater, socker och salt. Puttra 15 minuter. Tillsätt övrigt och koka 10 minuter till. Mixa sedan lite, men låt hälften av kikärtorna vara hela.

Ovido - Quiz & Flashcards