Direktlänk till inlägg 23 juni 2007

Grönsaksbiffar, GI-vänliga

Av Magda - 23 juni 2007 16:40


Det här receptet har jag hittat i någon tidning och det var "veckans GI-recept", så om det är intressant att veta vet ni nu det. Enligt Fredrik Paulún så är GI-värdet runt 60. Jag tycker absolut man ska äta dessa biffar till min stjärnpastasallad. Jag gillade biffarna bättre som uppvärmda ett par dagar senare än precis nystekta. Så nästa gång kommer jag inte göra dessa biffar samma dag som jag ska äta dem, utan passar mer på när kanske nåt annat står och kokar eller värms i ugnen. Jag älskar att laga mat, men inte alla dagar. Jag älskar lika mycket att få plocka fram vällagad mat och bara värma. Det här är sån mat.  


Grönsaksbiffar, 8-10 st


4 morötter

1 burk kikärter

1 röd lök

2 vitlöksklyftor

1 dl färska korianderblad

3 msk vetemjöl

2 ägg

1 msk limejuice

2 tsk salt

1/2 tsk svartpeppar

rapsolja till stekning


Skala och riv morötterna grovt. Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och skär löken och vitlöken i klyftor. Lägg alla ingredienser utom morötterna i en matberedare och blanda till en smet. Blanda ner de rivna morötterna. Forma till små biffar och stek i stekpanna på medelvärme i ca 4 minuter på varje sida.

Mat
 
 
Ingen bild

lisa

20 mars 2009 21:11

Biffarna var fantastiskt goda! Tack för tipset!

 
Ingen bild

hedvig

2 april 2011 16:16

Tack för tipset, ska prova:D

Magda

3 april 2011 20:32

Ja, gör det, vetja! Hoppas det smakar! / Magda

 
Ingen bild

Moa

3 april 2011 14:34

Nu har jag gjort dom, å dom blev helt underbart goda!!!
Man vill bara äta mer å mer fastän man är vrål mätt.
Så tack så mkt för receptet, ska kolla runt här om jag hittar nå annat smarrigt recept;-)

Magda

3 april 2011 20:31

Vad kul!! Tack för att du tog dig tid att skriva också. Hoppas du hittar mer gott här!!/ Magda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards