Alla inlägg den 5 maj 2007

Av Magda - 5 maj 2007 10:24

Bakad potatis med kesoröra


Idag tänker jag äta bakad potatis och röra till lunch. Gjorde det för ett par veckor sedan när jag hade en väninna på besök. Det blev jättegott. Jag själv avskyr när någon höftar recept, för jag är inte så bra på det. Men det här gjorde jag för en gångs skull efter eget huvud och då det är ett tag sedan minns jag inte helt, men ganska så snarlikt som det någonsin kan bli.

En bakpotatis/person, stick en potatissticka eller tandbetare eller något annat vasst genom potatisen på några ställen. Att använda ugnsfolie är totalt överflödigt och dessutom inte miljövänligt alls. Sätt in i ugnen på ca 225 grader. Tar nog upp till en timme detta, så gör röran och smöret under tiden.



Vitlökssmör.

Jag blandar upp smör med lite vitlök och provencalska örtkryddor. (Finns fina små kryddpaket i frysdisken), ställs in i kylen igen så det får stelna till sig.



Keso och avokadoröra, för 2 normalätande personer

250 g keso

2 avokado, skäres i bitar

1 tomat, i mindre bitar

1/2 liten rödlök, dela halvan på mitten och skiva den

Blanda allt. Salta och peppra.

Servera med sallad till. Enkelt och supergott!




Mat
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards