Alla inlägg den 29 maj 2007

Av Magda - 29 maj 2007 21:34

Tjoho...hittade ett annat gratängrecept i underbara boken "Kärlek, Oliver och Timjan". Eftersom det är kikärter i den här varianten så struntade jag att ha någonting till. Men en sallad vore på sin plats förstås. Den här omgången räcker till ca 4 personer. Jag har kokat en rejäl sats med tomatsås, hälften har jag fryst in så nästa gång jag ska göra det här är den biten färdig. Sånt gillar jag. Det här receptet kanske inte överensstämmer till punkt och pricka med bokens, jag skriver ner hur jag gjorde. Råriset tar sin tid, så det kan man göra kvällen innan och på så sätt spara ännu mer tid. Det är jätteskönt att ha både tomatsås och ris klart när man kommer hem. Bara skära lite paprika och oliver, sen skjuts in i ugnen. Bild kommer snart.



Tomatsås (rejäl sats)


2 stora lökar, hackas

3-4 vitlöklsklyftor, pressade

3 burkar krossade tomater

1 tärning grönsaksbuljong

basilika

2 tsk honung

salt o peppar



Gratängen


2 1/2 dl råris.

6 dl vatten

salt


Låt koka upp och sänk ner till 1:an. Låt stå under lock upp till 40 minuter.


Gul paprika, strimlad

Röd paprika, strimlad

1 burk kikärtor, sköljda

15-20 gröna oliver, delade

Ostskivor eller riven ost


Allt utom osten blandas med det kokta riset och läggs ut i en smord ugnsform. Häll tomatsåsen över. Avsluta med lite ost och sätt in i mitten av ugnen på ca 200 grader. Tar ca 30 minuter. Sen är det bara att njuta.


Mat
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards