Direktlänk till inlägg 23 maj 2007

Supersnabb supergrön middag

Av Magda - 23 maj 2007 19:55

Idag åt vi en rätt som tog högst 10 minuter att göra. Jag är nu inte den som vurmar för färdigköpt, men ibland är det allt bra gött att det går så fort. Så länge det känns någorlunda nyttigt, kanske jag ska tillägga. Tillsammans med det andra så blev det en ganska fin tallrik och så snart jag lärt mig hur det fungerar ska jag lägga ut fotografier på maten också. Micke tyckte att jag såg så glad ut när vi satt oss till bords. Från att ha varit en zombie, hungrig och trött och knappt pratbar....till att ögonen lyste på mig som ett barn där med den härligt gröna tallriken framför mig. Väj nu inte för namnet, ärtmos, jag lovar att det är fint som snus. Man kan förstås äta nåt annat basilikapuckar till, tipsa mig gärna om du gör på något annat sätt. Tips över huvudtaget är välkomna, eller andra kommentarer. Så här såg i alla fall maten ut för idag. (Bild kommer så småningom, tills dess...recept/riktlinjer) Väldigt gott med tomat och mozzarellasallad till. De röda tomaterna möter upp det härligt gröna ärtmoset...en fröjd för ögat. För gommen likaså.



Ärtmos med basilikapuckar, (sockerärtor, tomat och mozzarellasallad, samt morot).


ca 500 g gröna ärtor

1 tsk fryst dill

1 tsk fryst persilja

1/2-1 dl matlagningsgrädde

salt, peppar, socker


Koka upp vatten, lägg i ärtorna, dillen och persiljan. Det ska vara så lite vatten som möjligt, bara precis så det täcker ärtorna. Låt koka ett par minuter. Häll av det mesta av vattnet som är kvar. Mixa alltsammans. Häll på matlagningsgrädde och småkoka ett par minuter till. Smaka av med salt och peppar, eventuellt lite, lite socker i också.



Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magda - 29 januari 2012 12:40

Detta är en rätt som är helt okej och som man väl kan göra en gång per år eller så för variationens skull. Jag åt en bönsallad till.   Pastagratäng m blomkål och broccoli pasta i någon form blomkålsbuketter broccolibucetter riven ost ...

Av Magda - 15 maj 2011 11:29

  ...är jag sent ute, tycker ni? I blame it on the rain. Eller på det faktum att jag inte haft sladd till kameran. Påsken har varit för i år, men det kommer ju fler och då blir det cupcakes igen och igen och igen. Så...glad påsk i efterskott....

Av Magda - 22 mars 2011 16:59


                              Ja, jag gjorde som de rekommenderar på paketet. Serverade till Ratatouille. Tyckte korven var riktigt bra. Helt godkänt från mig.     Ratatouille   2 stora lökar 2 paprikor 1 zuccini 1 aubergine ...

Av Magda - 15 mars 2011 13:11

jag ska komma med ett nytt recept. Men jag ska göra det väldigt enkelt och bara kopiera receptet. För min kamera har jag tappat i golvet och den tar man inga bilder med längre, varken fula eller fina. Receptet fann jag på en känd pysselamerikanskas s...

Av Magda - 13 januari 2011 21:13

         ...och om det inte var för att jag har en väldigt mastig tryffelkaka i kylen, samt muffins och kakor som vill bli uppätna en av varje för varje dag, så skulle jag ha slagit till och bakat semmelbullar. Men det går inte, någon måtta m...

Ovido - Quiz & Flashcards